Den norske storsatsingen på infrastruktur fortsetter. Den nylig tildelte utførelsesentreprisen på Trønderbanen har en kontraktsverdi på 400 millioner NOK og innebærer omfattende nybygging, restaurering og oppgradering av eksisterende infrastruktur mellom Alstad, Nesvatnet og Østborg.
– Dette er volum- og omfangsmessig et av de største prosjektene vi har tatt på oss i Norge. Det markerer nok et viktig steg i vår etablering på det norske jernbanemarkedet, hvor vi på kort tid har opplevd sterk vekst, sier Kenneth Olsson, virksomhetsleder i Infrakraft AS, som vant anbudet.
Selskapet Infrakraft AS fikk sitt første prosjekt i september 2023 og har, i likhet med sitt svenske morselskap, raskt etablert seg som en betydelig aktør innen norsk jernbane- og anleggsvirksomhet. Det største prosjektet selskapet har påtatt seg til nå er den pågående ombyggingen av Narvik stasjon, der det blant annet utføres sporbytter, legges nye spor samt bygges en ny terminal og flere nye plattformer.
Prosjektet er en viktig satsing langs Trønderbanen – den regionale jernbaneforbindelsen i Trøndelag fylke. Prosjektet har som mål å øke kapasiteten for reisende og godstog, samt forbedre punktligheten på banen, som utgjør en sentral del av jernbanenettet i Midt-Norge. De nye krysningssporene vil gjøre det mulig for tog å møtes på enkeltsporede strekninger og er en avgjørende forutsetning for fremtidig trafikkøkning, ikke minst i forbindelse med innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS.
- Alstad krysningsspor med 788 meter avviksspor
- Nesvatnet krysningsspor med 805 meter avviksspor
- Østborg krysningsspor med 771 meter avviksspor
Publicerat: 28 mai, 2025