Kontraktskrivning när Infrakraft vann en upphandling med BaneNOR.
Infrakraft AS har sikret seg nok et storskala prosjekt i Norge. Det gjelder en oppgradering og ombygging på Trønderbanen, der blant annet tre nye krysningsspor og totalt 2 364 meter avviksspor skal bygges.

Den norske storsatsingen på infrastruktur fortsetter. Den nylig tildelte utførelsesentreprisen på Trønderbanen har en kontraktsverdi på 400 millioner NOK og innebærer omfattende nybygging, restaurering og oppgradering av eksisterende infrastruktur mellom Alstad, Nesvatnet og Østborg.

– Dette er volum- og omfangsmessig et av de største prosjektene vi har tatt på oss i Norge. Det markerer nok et viktig steg i vår etablering på det norske jernbanemarkedet, hvor vi på kort tid har opplevd sterk vekst, sier Kenneth Olsson, virksomhetsleder i Infrakraft AS, som vant anbudet.

Selskapet Infrakraft AS fikk sitt første prosjekt i september 2023 og har, i likhet med sitt svenske morselskap, raskt etablert seg som en betydelig aktør innen norsk jernbane- og anleggsvirksomhet. Det største prosjektet selskapet har påtatt seg til nå er den pågående ombyggingen av Narvik stasjon, der det blant annet utføres sporbytter, legges nye spor samt bygges en ny terminal og flere nye plattformer.

Prosjektet er en viktig satsing langs Trønderbanen – den regionale jernbaneforbindelsen i Trøndelag fylke. Prosjektet har som mål å øke kapasiteten for reisende og godstog, samt forbedre punktligheten på banen, som utgjør en sentral del av jernbanenettet i Midt-Norge. De nye krysningssporene vil gjøre det mulig for tog å møtes på enkeltsporede strekninger og er en avgjørende forutsetning for fremtidig trafikkøkning, ikke minst i forbindelse med innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS.

Alstad-, Nesvatnet- og Østborg- Prosjektet omfatter:
  • Alstad krysningsspor med 788 meter avviksspor
  • Nesvatnet krysningsspor med 805 meter avviksspor
  • Østborg krysningsspor med 771 meter avviksspor
Totalt vil det dermed etableres 2 364 meter spor i forbindelse med de nye krysningssporene langs Trønderbanen. Arbeidene starter 23. mai 2025 og skal ferdigstilles innen 1. november 2027.
– Vi er selvfølgelig glade for å få med oss en så dyktig entreprenør med på laget, og vi ser frem til å samarbeide med Infrakraft. De etterlot seg et godt helhetsinntrykk, og vi er trygge på at de har en god forståelse for oppdraget, sier Ingunn Skaufel, prosjektsjef i Bane NOR.

Publicerat: 28 mai, 2025
Kontaktperson